READING AND SUBJECTIVE CONSTRUCTION: AN ALTERNATIVE FOR IMPRISONED PEOPLE

Abstract

This paper is related to an extension project based on the dialogical conception of language, in which subjects are conceived as social actors/constructors. This project was developed by the Laboratory of Social Practices and Research on Violence (LPSPV), which makes part of the post-graduate Program in Social Memory (PPGMS) of the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO). Our mainly objectives are to subsidize the reading activity of incarcerated prisoners, as well as assist on the evaluation of their observations throughout the following discursive genres: review and reading report. In order to achieve these goals, we held periodic workshops to guide teachers and other people involved in the project on the discursive genres, presenting reference materials created by the researchers, together with exercises that refer to the points mentioned on the materials. In this way, the objectives we propose are of great importance for the prison population, since it offers a space for reflection and debate on prison daily life, and, especially on relation to the return of prisoners, in conditions of deprivation of liberty, to the dynamics of social life. The execution of the project happens continuously, as well as we have evaluations of its results, either because of the engagement of teachers or by the performance of the imprisoned people, which allow us to glimpse their transformation into one of the biases of the public policies regarding the social integration of the prisoner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n° 7.210, de 11 de julho de 1984. Institui a Lei de Execução Penal. Diário Oficial da União, seção 1, 1984.

CANDAU, Vera Maria Ferrão; SACAVINO, Susana Beatriz. (Org.). Educar em direitos humanos: construir democracia. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

FACEIRA, Lobelia da Silva. Por mais longa que seja a noite, o sol volta sempre a brilhar! A memória rompendo o silêncio entre paredes do cárcere. Revista Morpheus: estudos interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, v. 9, n. 15, p. 323-344, 2016. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/morpheus/article/view/5475/4929. Acesso em: 21 mar. 2019.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Rio de Janeiro: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

JULIÃO, Elionaldo Fernandes. Escola na ou da prisão? Cadernos CEDES Campinas, v. 36, p. 25-42, 2016.

KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. Rio de Janeiro: Cortez, 2002.

MENDES, Luiz Alberto. Memórias de um sobrevivente. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. c1996-2019. Disponível em: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf. Acesso em: 21 mar. 2019.

PEREIRA, L. D. Política educacional dual e população carcerária: o (não) acesso à educação nas prisões. In: FARIAS, F. R.; FACEIRA, L. da S. (Org.). Punição e prisão: ensaios críticos. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2015.

SAVIANI, Demerval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SECRETARIA DE ESTADO DE ADMINISTRAÇÃO PENITENCIÁRIA DO RIO DE JANEIRO. Resolução SEAP Nº 621, de 01 de Julho de 2016. Institui no âmbito do Sistema Penitenciário do Estado do Rio de Janeiro, a remição pela leitura. [2016?]. Disponível em: http://www.rj.gov.br/c/document_library/get_file?uuid=d384d410-ce20-49d3-a5a6-3c6c4129e97e&groupId=132926. Acesso em: 21 mar. 2019.

THOMPSON, Augusto Frederico Gaffrée. A questão penitenciária. Rio de Janeiro: Forense, 1998.

VIANNA, Glaucia Regina. Desigualdade e segregação: engrenagens para o circuito repetitivo do crime. In: FARIAS, F. R.; FACEIRA, L. da S. (Org.). Punição e prisão: ensaios críticos. Rio de Janeiro: Lúmen Juris, 2015. p.105-119.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
Published
2019-04-08
How to Cite
RAMOS DE FARIAS, Francisco; DE SOUZA PINTO, Diana; DUPRET, Leila. READING AND SUBJECTIVE CONSTRUCTION: AN ALTERNATIVE FOR IMPRISONED PEOPLE. Journal from the Judiciary Section of Rio de Janeiro, [S.l.], v. 22, n. 44, p. 77-89, apr. 2019. ISSN 2177-8337. Available at: <https://lexcultccjf.trf2.jus.br/index.php/revistasjrj/article/view/147>. Date accessed: 29 sep. 2025. doi: https://doi.org/10.30749/2177-8337.v2n44p77-89.