EDUCATION FROM BLACK FEMINISM

  • Flávia Helena Santos da Silva UNISUAM

Abstract

In this article, black feminism is analyzed as an anti-racist tool and a form of contribution to education. Specialized literature of black women and decolonial education was used as a bibliographic base, as well as scientific articles were consulted, selected by searching the Scielo and Google Scholar databases. The study is based on the protagonism and resistance of black women and a means of understanding the formation of black feminism, extracting from this understanding the relevance of the decolonity of knowledge. Thus, situations of black women stand out not only in their daily struggle movements, but mainly in the line of intellectuality, as well as their place of speech and what this movement can contribute to Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávia Helena Santos da Silva, UNISUAM

Advogada. Mestranda em Desenvolvimento Local - Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM.
Pós-Graduação em Direito Civil e Processo Civil pela UNISUAM. Pós-Graduanda em Educação das
Relações Étnico-Raciais no Ensino Básico (EREREBÀ) pelo Colégio Pedro II. Graduação em Direito
pelo Centro Universitário da Cidade (2004).

References

ALCOFF, Linda. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e estado. Brasília, n.1, v.31, jan/abr., 2016. Disponível em: . Acesso em: 1 out. 2019.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. Tradução de Sérgio Millet. 4. ed. São paulo: Difusão Européiea do Livro, 1980a.

BELLO, E. O pensamento decolonial e o modelo de cidadania no novo constitucionalismo latino-americano. revista de estudos Constitucionais, Hermenêutica e Teoria do Direito(RECHTD), v.7, n.1, p-49-61, 2015.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: ASHOKA EMPREENDEDORES SOCIAIS; TAKANO CIDADANIA(Orgs.). Racismos Contemporâneos. Rio de Janeiro: Takano Editora, 2003.(coleção valores e atitudes, série Valores; n.1. Não discriminação).

COLLINS, Patricia Hill. O que é um nome? Mulherismo, Feminismo Negro e além disso. Disponível em . Acesso em 23 fev.2020

__________________. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado, v.31,n.1, p.99-127, 2016.

ESCOBAR, A. Mundos y conhecimientos de outro mundo – O programa de investigación de modernidade/colonialidad latinoamenricano. Revista Tabula Rasa, n.4, p.50-161, 2003.

FREIRE, P. pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.

GONZÁLES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. revista Ciências sociais Hoje, Anpocs, 1984. Disponível em: . Acesso em: 6 out.2019

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da Liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

_________. Amando a negritude como resistência política. São Paulo: Elefante, 2019.

KILOMBA, Grada. Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism. MUnster: Unrast Verlag, 2012.

MIGNOLO, W. Pensamento decolonial, desprendimiento y apertura. In: MIGNOLO, W.(org), Habitar la frontera: sentir y pensar la descolonialidad. Barcelona: CIDOB, 2015.

OLIVEIRA, L.B.DE SÁ; CUNHA JÚNIOR, H.A. A importância da lei federal n. 10639/03. revista África e africanidades. Ano 4. n. 16 e 17. fev-maio, 2012.

OLIVEIRA, L.F. DE. O que é uma educação decolonial.,2010.

PENNA, C. Paulo freire no pensamento decolonial: um olhar pedagógico sobre a teoria pós-colonial latino-americana. revista de Estudos e pesquisas sobre as Américas, v.8, n.2, p.181-199, 2014.

REYMÃO, A.E.N.; KOURY, S.E.C. Desenvolvimento, trabalho e políticas públicas. Salvador: editora Juspodivm, 2017.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

SEN, A. Desenvolvimento Como Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SPIVAK, Gayatri C. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

TONET, I. Educação contra o capital. São Paulo: Instituto Lukácks, 2012.

WALSH, C. Introducion - (Re) pensamiento crítico y (de) colonialidad. In: WALSH, C.(Orgs.). Pensamiento crítico y matriz (de)colonial. Reflexiones latinoamericanas. Quito: Ediciones Abyayala, 2005. p.13-35.
Published
2020-11-27
How to Cite
DA SILVA, Flávia Helena Santos. EDUCATION FROM BLACK FEMINISM. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 93-107, nov. 2020. ISSN 2594-8261. Available at: <http://lexcultccjf.trf2.jus.br/index.php/LexCult/article/view/332>. Date accessed: 03 july 2024. doi: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v4n3p93-107.